De Sentijn 37IQ een 'oude bekende' noemen doet geen recht aan de nieuwe uitvoering van het Dick Koopmans-ontwerp. Daarvoor is er te veel veranderd aan de boot die eind jaren negentig de droom van menig zeiler was. Het zeilplan, het interieur, de kuip en het dekbeslag zijn flink aangepast. De toevoeging IQ (Innovative Quality) benadrukt echter vooral de onzichtbare aanpassingen; de nieuwe Sentijn wordt op een heel moderne manier gebouwd. Het resultaat is een boot die het goede van het oorspronkelijke ontwerp combineert met hedendaagse eisen.

Alle sterkteberekeningen zijn opnieuw uitgevoerd naar Lloyds maatstaven. De meest ingrijpende verbetering is het inlamineren van een stevig stalen kielframe. Het is opgevuld met schuim met een gesloten celstructuur. Dat voorkomt condens en sluit corrosie uit. Twee spantbenen van het frame zijn verlengd en lopen door tot net onder de puttings. Een RVS M-20 spanner verbindt de puttings met het kielframe. Zo worden de krachten op de verstaging optimaal opgevangen.

STERK EN STIJF
De romp is gemaakt van vinylester, een kunststof met veel pluspunten. Vinylester is sterker en elastischer dan polyester, het is krasbestendiger en - heel belangrijk - ongevoelig voor osmose. De werf bouwt de Sentijn 37IQ met vacuüminjectie. Deze methode garandeert optimale controle over het bouwproces. De hars komt overal en er wordt geen lucht ingesloten, wat de sterkte en stijfheid ten goede komt. Vacuüminjectie levert een lichtere romp op, omdat de hars goed wordt gedoseerd. De romp heeft een kern van 20 mm Airex-schuim, waar volgens de berekeningen 16 mm volstaat. De dikkere kern zorgt voor meer sterkte, stijfheid en isolatie. Alle schotten zijn boven en onder vastgelamineerd en ook de kastjes zijn aan de huid gelamineerd.

Stevigheid is verder troef bij de romp-dekverbinding: eerst gekit, dan gebout en daarna afgelamineerd.

GEWICHTSBESPARING
De kiel van de Sentijn 37IQ is eveneens aangepast. Hij steekt 2,05 m en heeft een L-vorm met een loden bulb. Ten opzichte van de oorspronkelijke versie heeft de nieuwe kiel minder nat oppervlak en iets minder gewicht. Het zwaartepunt ligt echter lager en dat is gunstig voor de aanvangsstabiliteit. Kiel en bouwwijze zorgen voor een gewichtsbesparing en ook de motor draagt daaraan bij. De moderne viercilinder Volvo Penta diesel is lichter dan een driecilinder diesel van tien jaar terug. Bovendien loopt hij soepeler en heeft hij een lagere CO2-uitstoot.

ERGONOMISCHE KUIP
De kuip is in ergonomisch opzicht verbeterd. Het voorste deel van de kuipvloer is 6 cm verlaagd, wat een prettiger zit op de kuipbanken garandeert. De kuip is ruim, maar je kunt jezelf onder helling goed schrap zetten. De kuipvloer loopt naar achteren af, dus loost altijd buis- en regenwater. Omdat een brugdek ontbreekt, is de instap naar de kajuit gemakkelijk. De drempel is voldoende hoog om water buiten te houden.